I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday 17 September 2012

Merdeka!, Merdeka!, Merdeka!, Merdeka!, Merdeka!, Merdeka!, Merdeka! (cukup tujuh kali tak?)

Banyaklah kau punya merdeka. Dok terlolong laung merdeka, tapi bila tanya apa makna merdeka?, kata kau bebas dari penjajah.. Tanya siapa bapa kemerdekaan? Tunku Abd Rahman. Hello, apa dari sejak kau lahir sampai sekarang itu je ka yang mampu kau cakap tentang kemerdekaan?

Ya, memang aku bengang, bengang dengan pemimpin negara yang bermati-matian mempertahankan kedudukan, berusaha keras untuk terus di atas mentadbir. Hei, apa niat utama menjadi seorang pemerintah? Ya, memang aku rasa kau failed untuk jawab soalan ni. Sebab aku rasa niat kau jadi pemimpin memang sudah terpesong sejak dari awal.

Kenapa aku bengang? Entah berapa banyak persoalan, perasaan yang membuak-buak dalam diri ini bila aku dengar, si putera dan puteri kulit putih sana datang sini NAK TENGOK-TENGOK TANAH JAJAHAN diorang. Walawei, apa menda kau orang merepek ni?

Aku kalau boleh tak nak tulis berkenaan kemerdekaan ni. Sebab isu ni sememangnya tak dapat lari dari politik negara. Tapi bila dah pemimpin makin naik minyak, politik kucar kacir, dah semua benda pun sibuk nak selitkan kempen, tambah pulak datang ‘white meat’ dok bagi statement panas, aku memang tak leh nak duduk diam lagi.

Apa makna kemerdekaan negara bagi korang?

Bila sebut merdeka, sebut sejarah tanah melayu, nak termuntah rasanya. Semacam nya banyak sangat persoalan yang tak terluah sejak dari dulu. Dari zaman tak bersekolah, ke zaman bersekolah hingga ke zaman universiti. Bila tengok tv, asal hari kemerdekaan sahaja, memang muka dialah yang dipromosikan. Tahukan siapa? Apa hanya dia sahaja kah yang memperjuangkan kemerdekaan? Bila baca isu kemerdekaan kat buku-buku teks sejarah kat sekolah tu, apa yang dapat aku rumuskan, manusia yang paling banyak disebut namanya tatkala membincang kan perjuangan menuntut kemerdekaan ialah Dato’ Onn Jaafar. Humph, cuba korang baca semula buku teks sejarah form5, korang akan dapati betapa berat sebelahnya content sejarah tu. Aku nak quote apa guru tuition aku Mr.Siva cakap waktu aku form 5 dulu, katanya “kalau u all nak tahu tentang sejarah Tanah Melayu dengan lebih tulus, cari buku sejarah tentang Tanah Melayu yang ditulis oleh penulis luar.” Fahamkan maksudnya? Memang masalah besar apabila sejarah juga dipolitik kan.

Teruskan sebut nama si dia.. teruskan gelarkan dia bapa kemerdekaan.. teruskan, teruskan.. teruskan simpan nama-nama pejuang yang lain di dalam kabinet.. Jangan diendah mereka yang terkorban melawan Jepun, jangan dikisah mereka yang dibuang negeri kerana memperjuangkan Islam ketika tanah diceroboh..

Terima kasih pada nek moyang si putera puteri si kulit putih kerana mengambil Tanah Melayu dari jajahan Jepun. Terima kasih pada nek moyang mereka kerana menjajah kita setelah itu, dan kemudian nya akibat satu perjanjian, terpaksa dilepaskan Tanah Melayu untuk berkerajaan sendiri.. Sedih nek moyang si putera puteri si kulit putih, susah-susah lawan Jepun dan jajah Tanah Melayu, kena pula lepaskan.. tak mengapa lah walau berat rasa di hati, nek moyang si putera puteri si kulit putih bukan
sahaja melepaskan Tanah Melayu untuk berkerajaan sendiri, ditolong lagi penduduk Tanah Melayu cara-cara mentadbir negara, siap tolong buatkan perlembagaan lagi. Hahaha. Rasa-rasanya ada udang di sebalik batu tak?

Itu bab sejarah, tengok pula kat sekolah kat mana hala pun, bila merdeka je masing-masing pun jadi kreatif. Bendera jadi bajulah,




bendera jadi alas meja lah, bendera jadi songkok lah, bendera jadi sarung atap rumah lah, sekarang ni, nama ‘Malaysia’ pun jadi brand seluar dalam. Pernah korang tengok seluar dalam satu Malaysia?


Nah kau, Malaysia di merata tempat sampai jadi boxer. Apa jadah kau itu cara sambut merdeka? Can’t u show some respect kat bendera kita? Bendera itu dibuat untuk dikibar lah !!

Macam mana cara sambut merdeka? Aduhai………… ini paling aku lemah, dah lah sekarang ni kalau kita tengok filem-filem melayu banyak adegan-adegan s**l yang ditonjolkan, ada juga adegan-adegan yang mencemarkan kesucian masjid macam dalam filem Bini-bini Ku Gangster, juga cerita-cerita hantu seram dan hantu komedi yang mengarut, dan lambakan kartun-kartun dari jepun yang busuk macam kartun Hagemaru. Nah anak-anak muda juga seisi keluarga diberi lagi santapan rohani dengan konsert itu dan konsert ini. Nak buat sambutan sikit, panggil k-pop bagai.



Kononnya nak rapat dan memahami jiwa anak muda. Itu ada pemimpin lelaki yang menonjolkan diri dengan pemakaian rantai sewaktu menghadiri konsert. Aduhai, aduhai, barah sudah ni… Apa yang kau nak sebenarnya ni?kuasa?kedudukan?duit? kau dah ada dah semua tu, cari lah akhirat pula.. kejap-kejap kau jerit suruh anak-anak muda buka minda, berfikir di luar kotak, berani menyatakan pendapat, kuatkan modal insan, mengamalkan konsep wasatiah, bla bla bla bla.. sekarang ini realitinya kau bagi pulak anak-anak muda tu dengan gula-gula yang melampau. Apa kau nak bagi kami mati dengan diabetes?

Kau hidangkan anak-anak muda dengan hiburan yang melampau.. kau rasa kau mampu tingkatkan modal insan anak-anak muda dengan approach macam ni? kau silap besar bro, kau menjahanamkan bakal-bakal pemimpin negara. Kau sedar tak?? Oh mesti kau sedar sebab itu kau tak hantar anak kau belajar dalam negara yang kau tadbir. Tak gitu? Ajarlah kami sambut merdeka dengan cara yang elok wahai pemimpin.

Sejak kau memerintah, anak-anak muda makin menggila kau perasan tak tu? Aku tak peduli dengan pembangunan. Aku bukan mahir bab-bab pembangunan atau pemodenan. Tapi aku sangat concern dengan sahsiah masyarakat Malaysia ni. kau bagi banyak sangat medium untuk bersosial kat anak-anak muda, itu yang banyak sangat masalah-masalah sosial kat negara ni. kau lah punca utama nya. Mesti kau tak sedar tu kan?

Islam ditindas dalam perlembagaan. Itu yang dengan rancak orang bukan Islam berusaha memurtadkan orang Islam. Buta-buta mereka gunakan perlembagaan untuk memberi kebenaran orang Islam murtad di Malaysia. Rakyat sana sini terpekik terlolong meminta isu murtad ini diselesaikan, apa pemimpin negara buat dek jeka tak rombak perlembagaan agar Islam itu dijadikan dasar utama perlembagaan?

Hari Kemerdekaan kali yang ke-55 dengan slogan janji ditepati. Apa rasionalnya? Hahaha. Slogan yang bagi aku sangat partisan. Hebah slogan Janji Ditepati dan pada masa yang sama di dada akhbar rancak mengatakan kerajaan negeri Selangor tidak menepati janji. Apa tu? Kebetulan atau dirancang? Tup tap tup tap keluar pula lagu kemerdekaan Saya Pilih Malaysia (versi Bahasa Malaysia) dan I Choose Malaysia (versi Bahasa Inggeris). Ini lagi satu, apa rasional lagu ni? nama pun rakyat Malaysia, tak kan kita nak cakap ‘saya pilih Indonesia’, ‘saya pilih Myanmar’, ‘saya pilih India’, dah tentu tentu lah kita akan cakap ‘saya pilih Malaysia!’. Come on man, tak kan kemerdekaan pun kau nak selit-selit berkempen? Mana semangat kemerdekaan kau?

Merdeka dah 55 tahun katanya tapi realiti nya kita ni bagaikan tidak pernah walau sehari merdeka daripada penjajahan. Dari perlembagaan sampai lah ke sistem pertahanan kita masih lagi dibayangi sistem dahulu kala yang disusun atur penjajah. Jadi di mana kita merdeka?

p.s : kadang-kadang manusia ketika berjalan itu perlu jatuh tersadung batu agar manusia tahu bagaimana rasanya sakit terjatuh, dan betapa nikmat bila dapat berjalan. Dan Daun sama sekali tidak menginginkan Malaysia ‘jatuh’ untuk sedar betapa nikmatnya keamanan. Sama-samalah kita pelihara dan baiki keadaan negara tercinta, Malaysia.

"Mata melihat, akal berfikir, iman tentukan"

13 comments:

  1. hai daun hijau~!
    Nice to be here with new view of your blog.
    Ada kelainan...

    Btw sy follower bru blog awk nih.
    Slmt bkernalan~:)

    ReplyDelete
  2. muka mcm rafi ahmad larh..waaa...

    ReplyDelete
  3. Salam Daun Hijau...

    Susah nak di huraikan dengan kata...Hanya mata boleh melihat dan akal boleh berfikir secara waras untuk menentukan mana yang baik dan buruk...apa pun MYideakini dah follow sini..

    Dijemput join segmen Myideakini yang sedang berlangsung ni ye..

    Aku Terjah! Aku Follow! Apakah itu?

    ReplyDelete
  4. aku sokong kau bro, kita bila dah besar ni boleh pikir sendiri. kalau dulu masa sekolah dok terima je apa yang cikgu ajar taktau betol ke salah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu dtg sekolah niat nak main je bkn nak blajar pon. haha. itu silap nya.huhu

      Delete
  5. Follow sini.. jom follow afiq juga.. huee

    ReplyDelete
  6. wlupun sussh nk baca tp intrsting ngan entry ni... jmput singgh blog sy yer http://maithasa.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum.*buat comel. haha

    first time saya jumpa blog lelaki, okey lelaki, yang cakap pasal benda-2 macam ni. seriously, your entry is very interesting. tu je, saya dah speechless ni. haha(anis, kau hengat lawak sangat ke?) mehehehe.

    ReplyDelete
  8. Kau punya olahan tu mmg terbaik la. Even ak x baca habis pun. Just scan-scan camtu je hihi

    ReplyDelete
  9. menarik.. hu2.. :) mintak follow sy jugak k..tq.. :)

    ReplyDelete