I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday 4 July 2012

Ini Bukan Cerita Kanak-kanak

Aku tersenyum tatkala menaip sistem khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada rakan karib ku, Zul..
"SMS siapa tu sayang?" Azmi yang sedang memandu Honda accord berwarna silver itu menjeling ke arah aku.
"Zul, kawan sayang yang sayang ceritakan pada Abi hari itu.. Tak ingat ya?" Aku mencubit manja badan nya yang sasa.
Sambil tersenyum aku melabuhkan kepala ku di bahunya.
"Oh, sms apa lah tu agaknya ya."
Aku hanya melirik kan senyuman sebagai tanda respon. Tangan nya menggenggam erat tangan aku.
Dalam kesamaran cahaya malam, aku melihat jam di tangan ku sudahpun menunjukkan pukul 3.30 pagi. Azmi melepaskan genggaman tangan kami dan lantas mendakap aku sambil sebelah tangannya mengawal 'steering' kereta..
Dalam dakapannya, kotak kepala aku terus melayang mengimbau saat-saat yang aku dan Azmi habiskan malam tadi di salah sebuah kelab gay di ibu kota..
Tak dapat aku gambarkan betapa seronoknya aku waktu itu. Dan itu lah kali pertama aku menogak Carlsberg. Pada mulanya aku ragu-ragu untuk minum minuman yang dikatakan 'air kencing syaitan' itu. Namun memikirkan takut RM50 yang dibayar Azmi untuk masuk ke kelab tersebut dibazirkan, aku relakan juga tekak ku dialirkan dengan minuman tersebut.

'Bammmm!!' Bunyi seakan satu letupan membuatkan aku tersentak, terasa kereta yang dinaiki aku dan Azmi berputar. Aku cuba mencengkam tempat duduk aku
dengan erat, namun apakan daya, tanganku terasa amat lemah sekali. Seluruh badan aku seperti dihiris dengan pisau dek hujanan serpihan kaca cermin-cermin tingkap kereta yg telah pecah berderai..

Bola mata aku bagai tidak keruan. Seakan-akan cahaya membutakan mataku dari setiap genap sudut- mata ku kabur.
Tanpa selang saat, aku terhumban ke hadapan. Kepalaku terhentak keras ke cermin depan kereta, 'slizzzzz' kulit kepala aku tercarik! Pedihnya bukan kepalang.Muka dan seluruh badan ku mula terasa basah seperti disimbah dengan air,
entahkan apa, mungkin darah..Muka aku terus tersembam di jalan raya. Aku cuba membuka mata ku dengan seluruh kudrat yang aku ada. Namun, nafasku mula terasa sesak tatkala aku terlihat cahaya dari hadapan-'itu lori!' aku memejamkan mata.
'Hooonnn!!' Bunyi hon makin kuat kedengaran..

                ******

Dibaca berulang-ulang kali, mata yang makin merah terurai air bagaikan kaca. Perit di mata perit lagi di lubuk hati. Rasa sebak yang tak pernah digambar atau dirasa mula mencengkam jiwa. Walau memeritkan dibacanya lagi pesanan ringkas terakhir dari arwah,

'Zul, semalam best lah juga.. dapat dua 'round', tapi sekejap sangat lah :p'

Nota Daun : Kisah ini Daun OLAH berdasarkan kisah benar.. Kisah dari kawan si arwah..
Semoga arwah ditempatkan bersama orang-orang yang beriman..
Sungguhpun Daun tidak mengenali arwah, Daun doakan kesejahteraan arwah di sana.. Daun tertarik dengan kata-kata kawan si arwah..

"Betapa aku sedar sekarang, sesungguhnya nikmat dunia ini amat SEKEJAP seperti dalam sms terakhir arwah '... tapi SEKEJAP sangat lah :p'.

Ingatlah, mati sentiasa menghampiri kita, tak kira masa, tempat, dan ketika... bila tiba ajal, tidak akan terlewat atau tercepat walau satu saat sekalipun.
"DEATH WAITS FOR NO ONE".... Bersediakah kita untuk MATI?

"Mata melihat, akal berfikir, iman tentukan"

No comments:

Post a Comment